دليلك لسفاري الصحراء في إجازة العيد - معالم وسياحة Feature - كايرو 360
 







دليلك لسفاري الصحراء في إجازة العيد
دليلك لسفاري الصحراء في إجازة العيد
اصدرت في: 08/09/2016

كل سنة وأنتم طيبين، العيد على الأبواب و إجازته النوبة دي جاية على المزاج والهوى، فرصة حقيقية للفصلان التام من الالتزامات وأعبائها، والكل بدأت شاشات مخيلته تعرض له السيناريوهات الأنسب لاستغلال الفرصة دي.

مؤخرًا بدأنا نشوف ثقافة "سفاري" جديدة بتنتشر بشكل ملفت في مصر، ثقافة بتختفي فيها الأغراض الترفيهية للسفر، وبتاخد مكانها الأغراض الاستكشافية، وده واضح جدًا في الطلب الكبير اللي بقى على رحلات الصحراء، ورحلات الرصد الفلكي، وغيرهم.. واليومين دول طرحت علينا الجهات اللي بتنظم سفريات من النوعية دي وللأغراض دي اختيارات كتيرة جدًا وبرامج مختلفة لقضاء إجازة عيد مميزة، وإحنا كالعادة ماينفعش حاجة زي دي تفوت علينا من غير ما نرصد لكم كل الموجود على الساحة ونقدم لكم التجميعة التمام علشان تبقى بمثابة قائمة اختيارات ليكم تشوفوا منها الأنسب لكم، وتدوسوا بنزين!

هايكينج
الناس اللي بتحب الحركة والتجوال هيعجبها النوع ده من الرحلات جدًا، صمت تام، سماء صافية، ضوء خافت للقمر، طريق رملي، براح مطلق، مشي هادئ.. تجربة من أعظم التجارب اللي ممكن تعيشها، وفي النوع ده من الرحلات عندنا في العيد رحلتين..
الأولى: من تنظيم مساحة العمل المشتركة "شفشاون" في الدقي، الرحلة عبارة عن سفر لليلة واحدة، التحرك هيكون الجمعة 16 سبتمبر، والوصول هيكون مع غروب الشمس، ويبدأ التحرك مشيًا بالليل في صحراء الفيوم لمدة 14 كم، وبدء التحرك للعودة هيكون فجر السبت 17 سبتمبر، وسعر تذكرة الرحلة 220 جنيه، تقدروا تعرفوا كل تفاصيلها من هنا.

الثانية: هتكون من تنظيم "غامر" للرحلات، الرحلة هتكون عبارة عن مغامرة سيناوية بدرجة "ممتاز جدًا"، أربعة أيام في أحد أجمل الأماكن الطبيعية في مصر، كل مكونات الطبيعة تقريبًا موجودة في مساحة واحدة، برنامج الرحلة هيستمر في الفترة ما بين 13 و 16 سبتمبر، وبداية التحرك للسفر هتكون مساء الاثنين 12 سبتمبر، والعودة هتكون مساء الجمعة 16 سبتمبر، وسعر التذكرة 850 جنيه، والتفاصيل اعرفوها من هنا.

رصد فلكي
المميز في رحلات الرصد الفلكي أنها بجانب المتعة الكبيرة اللي بتبقى شايلاها، بتكون كمان شايلة قدر لا بأس به من المعرفة والاستفادة العلمية، في العيد هنكون على معاد مع تحفة جديدة من تحف "Astrotrips"، معسكر صحراوي للرصد الفلكي بصحبة ناس على علم ودراية بالمجال في أحد أجمل أماكن الفيوم وأصفاها سماءً وأعلاها قيمة سواء من الناحية السياحية أو العلمية، وادي الحيتان، الكامب هيكون يومي 9 و 10 سبتمبر، وهيبقى النشاط الرئيسي فيه هو رصد السماء وأجرامها وظواهرها بداية من غروب الشمس وحتى طلوع الفجر، التذكرة بـ 250 جنيه، وبقية التفاصيل ممكن تعرفوها من هنا.

سفاري وتخييم
رحلات السفر الحر في الصحراء بتبقى نوع من الانسجام التام مع الطبيعة الصحراوية، الواحد يسيب نفسه للصحراء، ويسلم روحه ليها، أكله ونومه وحياته كلها بتاخد طابع مختلف طوال فترة وجوده فيها.. في النوع ده من السفاري عندنا في العيد إيفينت من تنظيم الرحالة المصرية "ريهام أبوبكر" اللي حولت نظام حياتها بالكلية علشان تشبع شغفها بالصحراء وبراحها وبدأت تنظم رحلات مجمعة للصحاري المصرية المختلفة، الرحلة المرة دي هتكون لصحراء الواحات، الصحراء البيضاء والسوداء والفرافرة بأبرز معالمهم ومزاراتهم الطبيعية والسياحية، الرحلة هتبقى يومي 15 و 16 سبتمبر، وتذكرة حضورها 575 جنيه، وتفاصيلها تعرفوها من هنا.

رحلات أخرى
والناس اللي مش بتستهويهم رحلات الصحراء أوي لكن لازال شغفهك بالطبيعة ورحلات السفاري قائم نقدر نقول لهم على رحلات تانية هتطلع في العيد برضه لكن بطبيعة مختلفة وأنشطة أخرى قد تكون أنسب ليهم، زي الرحلة اللي هتنظمها "Chill Out" لمنطقة وادي الجمال في الفترة مابين 14 و 17 سبتمبر، وزي الرحلة اللي هتنظمها "Kites" لدهب في الفترة ما بين 23 و 26 سبتمبر.

عيد سعيد عليكم جميعًا، وإجازة مفيدة ومريحة وممتعة إن شاء الله.

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
عمر مسعد
حرر بواسطة:
عمر مسعد
تاريخ النشر:
08/09/2016
محرر بموقع كايرو 360، يُدعى في أوساط أهل الهلس "مولانا"، وفي رواية أخرى "المغنواتي".. وماله!.. طب هل رأى أحدكم كلامًا يرقص من قبل؟