أحمد فلوكس فنان شاب معروف ومحبوب، بداية انطلاقته الفعلية كانت مع الفنانة يسرا فى مسلسل "قضية رأى عام" وبعدها قدر يثبت نفسه فى أدوار ثانية السيت كوم "أحمد اتجوز منى".

وجاءت التجربة الأولى له فى تقديم البرامج فى برنامج المهمة 5/5، تم اختيار أحمد علشان هو نجم وطبعًا عنصر جذب للمشاهدة، إحنا مش بـ نقلل من إمكانيات فلوكس لكن بـ نعيب على الإعلام المصرى اللى بـ يخرج آلاف من طلبة كلية الإعلام ولما يحبوا يعملوا برامج دائمًا بـ يختاروا نجوم السينما.

فكرة البرنامج أن كل متسابق بـ يُقدم له خمس مهمات على خمسة أسئلة وجائزة كل مهمة هى 5 آلاف جنيه، ولو عمل الخمس مهمات بـ يكسب 25 ألف جنيه.. بس خلاص.

المتسابق نفسه اختاروه إزاى ما نعرفش.. وما فيش حاجة بـ تقول عن الطريقة لما دورنا على الإنترنت ما لقيناش حاجة.. لكن كل اللى عرفناه أن المتسابق بـ يبعت للبرنامج وبـ يتم اختياره.. لكن المعايير ولجنة الاختيار وكده مش معروفة.

البرنامج برضة لازم يكون فيه فكرة جديدة زي أحمد فوكس لما بـ يظهر فى أول حلقة بملابس رجل الشرطة، وبـ يظهر فى باقى الحلقات بشخصيات مختلفة، والمهمات كمان دمها خفيف مثلًا زى تجميع عشر ستات وعمل مظاهرة لعودة المانجو فى الميدان وده لمدة 20 دقيقة، وكمان تفكر فى حل سؤال من هى أول وزيرة لمصر، واتضح أن الناس ممكن تعمل أي حاجة علشان خاطر الفلوس "للأسف".

الأسئلة لو عاوزين نصنفها هـ نحطها تحت باب السهل الممتنع زى السؤال الثانى اللى كان عبارة عن تجميع 7 شنط بألوان قوس قزح وسؤال مظاهرة المانجو، يعنى أسئلة لا تعتمد على الدراسة أو التفكير والثقافة لكن بـ تعتمد بشكل أكبر على الجرأة فى تنفيذ المطلوب من غير كسوف وهى دي كلمة السر.

ستوديو البرنامج هو الشارع والنيل ودي حاجة بـ تضيف حيوية وبصراحة شغل أكثر من فريق العمل علشان السيطرة على الشارع دي حاجة صعبة جدًا،فريق العمل لف تقريبًا مصر كلها والأماكن الشعبية: "شبرا، الغورية، الدرب الأحمر، الدقى"، والبرنامج له رسالة أن الشوارع هى الأصل ومنها لازم يكون الإعلام والفنانين نازلة الشارع وده كله فى إطار برنامج مسابقات.