التتر:

التتر متداخل جدًا وفيه جو كده شبه المسلسلات الأجنبية في لعبة الجرافيك من أول التتر، وده أعطانا مؤشر على أن المسلسل هـ يكون مختلف.

 

البداية:

خلينا نقول أن البداية هـ تشدك يعني هـ تشدك.. في الصحراء وزوجتك معاك وثلاثة عاوزينها منك.. بـ يصحى يوسف (عمرو يوسف) من كابوس (اللى حكيناه من شوية) وهو في السجن بسبب قضية إيصال أمانة لصالح البرنس (محمود البزاوي)، البرنس ده بقى اللى بـ يحاول مراودة سعاد زوجة يوسف (درة) علشان هي عاجباه.. وبـ يطالبها بالطلاق منه علشان يتجوزها، المهم بـ يخرج يوسف من السجن عن طريق كفالة مش عارف مين اللى دفعها.

 

مش مفهوم:

المشكلة أن حضرتك في أول حلقتين تقريبًا هـ تبقى مش مستوعب إيه اللى بـ يحصل، ويمكن بعض الناس تشوف أن ده صعب وهـ يخلي المشاهد ما يركزش في المسلسل.. لكن رأينا أن ده عمل تشويق كبير وخلى المشاهد يركز جدًا مع اللى بـ يحصل علشان يفهم وعلشان المسلسل تشويقى جدًا.

 

التشويق:

عامل مهم جدًا في صناعة المسلسل أنك تشوق المشاهد وتخليه مركز معاك، وعاوز يعرف إيه اللى هـ يحصل، ولازم نقول أن مؤلف ظرف أسود قدر يكتب سيناريو مشوق، هو يعيبه أن مجموع القصص بتاعته مش جديدة يعني لازم الراجل الفاسد والشاب المظلوم والراجل الغني اللى عاوز ياخد زوجة الرجل متوسط الحال أو الفقير، يعنى على حسب الحبكة.. لكن برضه لازم نعترف أن مجموع الحبكات دي لما دخلت مع بعض عملت شغل عالي ومختلف وعملت خلطة كده من التشويق مع الدراما والحركة.

 

الحركة:

الحركة مصطلح أجنبي أصلاً أخذناه من أفلام الـ Action وقررنا نترجمه إلى أفلام الحركة وبعدين ظهرت مسلسلات الحركة، يعنى المسلسلات اللى فيها دراما ممزوجة بالضرب والتشويق والجرى وراء متهم والعسكر والحرامية والمطاردات وخاصة مطاردات العربيات.. عندنا فى مصر أخدنا وقت طويل علشان نطلع من أفلام الحركة على نمط "شجيع السيما" العبقرى فريد شوقى.. أو على نمط "فرافيرو" وهي الحركة الكوميدية للعبقرى فؤاد المهندس، وعدينا على تجارب كثير وصلت للشحات مبروك وغيرهم.. إلى أن بدأ الإنتاج فى بلدنا الحبيبة ومعاه الإخراج ينتبهوا إلى أن اللى عندنا مش حركة، وهنا قرروا الاستعانة بكذا جهة، منهم جهات تدريبية زي مدربي الألعاب القتالية علشان يمرنوا الممثلين، ومنها جهات أجنبية قادرة على صنع مشاهد حركة تقترب من الحقيقي، وده نوعًا بدأ يظهر مع السقا وسلسلة أفلامه اللى بدأت مع تيتو، وفى مسلسلنا ده لازم نقول أن الحركة فيه تطورت وأنك تقدر تشوف مسلسل تشويقي جيد لكن حبكته قديمة.