دليل كايرو 360 لصكوك الأضحية وأسعارها السنة دي - تسوق Feature - كايرو 360
 







دليل كايرو 360 لصكوك الأضحية وأسعارها السنة دي
دليل كايرو 360 لصكوك الأضحية وأسعارها السنة دي
اصدرت في: 07/09/2016

طبعًا كل سنة وأنت طيب، والعيد فرحة –خصوصًا بكم الأجازات اللي جاية مع العيد السنة دي- إلا أن ده ما يمنعش أننا نتكلم عن الجزء الجد اللي في موضوع عيد الأضحى وهو الدبح. زمان اقتناء الخروف في المنوّر أو المطبخ كحيوان أليف –حتى ولو لمدة يومين- كان حاجة مبهجة ودمها خفيف، إلا أن لما كبرنا عرفنا أن الموضوع أكبر من مجرد اللعب مع الخروف، وأن مسألة الدبح وتوزيع اللحمة على الناس اللي محتاجينها مسألة معقدة.

من فترة، جمعيات خيرية كثيرة قدرت تقصر المسافة وتسهل الدنيا على الناس اللي نفسها تدبح بس ظروفها مش سامحة بصكوك الأضحية؛ تروح تدفع مبلغ معين مقابل شراء أضحية في أي جمعية من الجمعيات الخيرية، واللي بتتولى عملية الدبح وتوزعها على الناس اللي محتاجينها. السنة دي السعر مش بيقل عن 1490 جنيه، ولكن هنقول تفاصيل كل جمعية على حدة.

مجموعة الجمعيات اللي الموجودة في المقال ده هي الأشهر في موضوع صكوك الأضحية، وهي الآتي:

جمعية الأورمان:

من الجمعيات الخيرية المشهورة، واللي السنة دي عندها مجموعة من الأسعار اللي بتبدأ من السعر العام السنة دي وهو (1490 جنيه) للخروف الصغير، أما المتوسط فسعره (1690 جنيه)، والكبير (1990 جنيه). ولو الأسعار دي أكبر من أنك تدفعها مرة وحدة؛ جمعية الأورمان بتسمح لك أنك تقسط على 6 شهور –وده طبعًا بموافقة دار الإفتاء المصرية.

وبالتنسيق مع الجمعية تقدر تاخد نصيبك من الأضحية وهو 5 كيلو.

ممكن تشتري الصك من أي بنك من البنوك دي، أو فوري ومصاري. وممكن برضه تتصل بيهم على 19455، وهيبعتوا لك مندوب.

دي صفحتهم على الفيسبوك، وده الموقع الخاص بيهم.

 

بنك الطعام المصري:

بنك الطعام المصري كان كل سنة بيقدم صك للأضحية البلدي بسعر، وصك للأضحية المستوردة بسعر عادة بيكون أرخص، ولكن السنة دي علشان سعر الدولار ارتفع، قرر بنك الطعام المصري أنه يوحد السعر ويخليه السعر المتعارف عليه السنة دي وهو (1490 جنيه). السعر ده ممكن يدخل في ثمن عجل (7/1 ثمنه) أو وزنه من 360 لـ 400 كيلو، أو خروف وزنه من 50 لـ 55 كيلو.

والسنة دي بنك الطعام المصري لغى حصة المشتري من اللحمة (5 كيلو) علشان أكبر قدر من المحتاجين توصلهم اللحمة. عملية الدبح السنة دي هتكون في مصر، وخارجها (السنة دي في البرازيل، الهند وأستراليا) وممكن تحضر عملية الدبح لو أنت في أي بلد من البلاد دي.

ده الموقع الإلكتروني للجمعية، ودي صفحة الاستفسارات واللي متوفر فيها البنوك اللي ممكن تشتري الصك من خلالها والأماكن الثانية زي فوري و سوق. كوم، ده غير منافذ التسويقية المتواجدة في مولات وأماكن كثيرة في أنحاء القاهرة.

 

جمعية مصر الخير:

مصر الخير سعر الصك الخاص بيها هو الأغلى بين الجمعيات التانية وهو (2195 جنيه)، وهو بيماثل 7/1 عجل بلدي؛ بما يوازي 24 كيلو لحمة، واللي هيتم دبحهم وتجميد لحمتهم علشان يتم توزيعها على محافظات مصر أيام العيد -2 كيلو لكل أسرة محتاجة.

وبعكس جمعية بنك الطعام المصري، تقدر تتصل على 16140 علشان تاخد نصيبك من الأضحية.

دي صفحتهم على الفيسبوك، وده موقعهم الإلكتروني اللي تقدر تشتري من عليه صك الأضحية على طول من هنا. وطبعًا ممكن تشتري عن طريق فوري أو تتصل بيهم على نفس الرقم اللي موجود في الفقرة اللي فاتت وهيبعتوا لك مندوب.

 

جمعية رسالة:

زي ما تقدر أنك تشتري صك أضحية بالسعر المتعارف عليه وهو (1490 جنيه)، تقدر كمان أنك تدبح بمعرفتك وتبعت لهم اللحمة اللي أنت عايز توزعها عن طريقهم.

علشان تشتري صك، تقدر أنك تتصل بيهم على 19450 وهيبعتوا لك مندوب، وممكن كمان تروح لأي مقر من مقرات الجمعية. دي صفحتهم على الفيسبوك، وده الموقع الإلكتروني الخاص بيهم.

 

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
07/09/2016
-