علشان هو مشهور بأنه بـ يجمع كثير من البوتيكات الشيك أخذنا جولة فى فيرست مول الموجود فى الجيزة يمكن نلاقى حاجة فريدة من نوعها. شد انتباهنا محل صغير فى الدور الأول واجهته زجاجية بدون اسم واضح. بعد فترة عرفنا أن اسمه "الحرية"، وهو غير أى بوتيك ثانى تقليدى ممكن تقابله. الألوان والأذواق المستخدمة فى تشكيلة الحرية من الملابس، والمجوهرات، وشنط اليد وكمان الإكسسوارات المنزلية كلها بـ تعكس الذوق المصرى؛ كل قطعة عندهم مصنعة محليًا ونسبة من الأرباح بـ تروح مباشرة للأعمال الخيرية.
جاكيت جلد مش تقليدى شكله تحفة بتطريز لامع متعدد الألوان على الظهر مع رسمة فهد من الخرز. مافيش شك أنه مصنوع من جلد ثقيل وجودته عالية وده انعكس على السعر (2400 جنيه). لو دققت أكثر هـ تلاحظ أنه من غير حاجة تقفله بها من الأمام، ومعنى كده أنه كان مفتوح ومُعلق بطريقة غير عملية. جاكيت جينز (990 جنيه) عليه علامات تشبه حروف لغة الأزتيك على جيب الصدر شكله جديد تمامًا فى حين أن سديرى جلد بشراشيب كان سعره 450 جنيه.
شوفنا بجانب الجاكيتات عدد من التي شيرتات المبتكرة، وعبايات، وشيلان وفساتين. تي شيرت بنفسجى غامق عليها قطعة من الماس على مقدمتها سعرها 490 جنيه. فستان ماكسى لونه أخضر زمردى مع حلقة معدنية للزينة حول الرقبة سعره كان 1200 جنيه، فى حين أن بذلة جميلة قطعة واحدة مكشوفة شوية عليها تطريز فضى مبهج على الجزء اللى فوق الركبة هـ يكلفك 1800 جنيه.
الكميات المعروضة من كل منتج محدودة جدًا ومافيش ضمان أن مقاسك يكون متوفر عندهم. يمكن الموضوع ده محبط شوية، لكن أحيانًا ده بـ يضيف للملابس نوع من الحصرية.
الحرية بـ يقدم مجموعة متواضعة من قطع مجوهرات بـ تمثل رموز، يعنى مثلاً حلقان على شكل فوانيس رمضان (120 جنيه)، وأساور روشة لليد (460 جنيه)، وعقد فضى راقى (460 جنيه)، وخواتم كلاسيكية ضخمة واحد منهم على شكل رأس ذئب (280 جنيه) وواحد ثانى على شكل طائر (740 جنيه).
تشكيلتهم من شنط اليد قليلة شوية، لكن عندهم شنط كبيرة من البلاستيك بأشكال ورود، وعدد من الشنط الحريمى بدون يد منها الأسود أو الذهبى اللامع بالترتر (450 جنيه)، وشنط كتف مصنوعة من الجلد (1200 جنيه) مزينة برسوم متعرجة على طراز الخيامية وده طراز مشهور فى تصميم خيام رمضان.
إكسسوارات ثانية بـ تشمل بطاطين، وشنط لاب توب، وشنط ماكياج وقواعد أكواب خشبية، بالإضافة لمخدات بأحجام كبيرة، ومتوسطة، وصغيرة (150: 280 جنيه).
الحرية بـ يبيع تقريبًا كل حاجة، ونظرًا لفكرهم القائم على الجمع بين الأصول الثقافية مع الموضة لازم هـ تلاقى حاجة مختلفة.