مش فاكرين لو كنا كتبنا عن محلات جزارة قبل كدة على صفحات كايرو 360 لكن لاقينا أنه من الضروري نتكلم على المحل اللي اكتشفناه من فترة وبـ يعمل خدمة مميزة، مش مجرد جزارة وثلاجة لحوم وقورمة وساطور، لكن بـ يجهز أكلات ولحوم تأخذها على التسوية مباشرة، فكرة حلوة وممكن تعمم، بس «الرفاعي» سبق الكل وعمل الدعاية اللازمة وأصبح من أشهر محلات الجزارة اللي بـ تعمل الموضوع ده.

جزارة «الرفاعي» موجود في بداية شارع الشيخ ريحان اللي فيه أحد أضلاع قصر عابدين العريق، بجواره عدد من محلات اكسسوارات السيارات والأدوات المنزلية، لكن سهل تشوفه بيافطته المضيئة والكراسي والترابيزات اللي راصصها قدام المحل، ده علشان لو حبيت تأكل عنده. هو صحيح مش مطعم بالمعنى المفهوم، لكن ممكن تقعد وتطلب حواوشي، الأكلة الوحيدة اللي بـ يحضرها ساخنة وبـ يعمل شوية سلاطات ومخللات.

كل أنواع اللحوم موجودة، البقري الكندوز والبتلو والجملي والضاني، كبدة وممبار وغيره، مافيش أرانب أو طيور، لحوم وبس، أسعار الكيلو هي العادية لكن أعلى شوية من اللي هـ تلاقيها عند أي جزار في منطقة شعبية، البتلو بـ 70 جنيه والكندوز بـ 60 جنيه. وطبعًا بـ تنقي الحتة اللي انت عايز منها في الذبيحة، والخدمة هنا جيدة سريعة حسب ما جربنا أكثر من مرة، يعني ما تتوقعش أنك ممكن يتضحك عليك أو تأخذ حاجة مش زي ما أنت عايز، يعني حتى لو خبرتك قليلة في شراء اللحوم، هنا هم هـ يعملوا لك اللازم.

نيجي بقى للجزء المتخصص عند «الرفاعي» وهو اللحوم الجاهزة للتسوية، ممكن تشتري كيلو كفتة متبلة وجاهزة على للسيخ على طريقة الحاتي (60 جنيه) والممبار النظيف على الحشو مباشرة بـ 23 جنيه، ولو مسلوق هـ يبقى بـ 30 جنيه. فيه كبيبة شامي جاهزة للقلي بـ يبقى عبارة عن طبق نصف كيلو بـ 24 جنيه، وكذلك السمبوسك باللحم بنفس السعر. السجق على طريقة محلات الكباب بـ يتباع جاهز بـ 35 جنيه، وفيه بطاطس محشية لحم وكفتة بطاطس بـ 17 جنيه الطبق النصف كيلو. وطبق نصف كيلو كفتة أرز بـ 27 جنيه، وأخيرًا فيه ورق عنب محشي وجاهز للتسوية طبق نصف كيلو بـ 16 جنيه.

الحواوشي هو الأكلة الوحيدة اللي تأكلها جاهزة هنا، مش أي حواوشي كمان، حواوشي بالخضروات والجبنة السايحة أو حواوشي بالسجق، لحم بلدي من منتجات المحل وسهل أنك تعرف قد إيه هو فريش ونظيف بمجرد ما تشم الرائحة، قبل وبعد التسوية، الرغيف بـ 7 و بـ 9 وبـ 11 جنيه حسب الحجم والإضافات، والطعم خرافي، مش هـ نبقى بـ نبالغ لو قلنا أنه أحسن حواوشي شعبي في مصر، بـ يتعمل مخدوم ولا أروع، وممكن كمان تأخذه نصف تسوية وتكمل عليه في الميكروويف أو الفرن في البيت، ينفع تعمل به عزومة عشاء سريعة مش شوية بطاطس محمرة وسلاطات.

الحقيقة «الرفاعي» عجبنا جدًا بعد ما رشحه لنا أحد الأصدقاء من سكان المنطقة، الجزارة العريقة دي قررت تعمل خدمة من نوع جديد كان لازم نسلط عليها الضوء في كايرو 360، والميزة المهمة كمان أنك تقدر تحدد طلبك بالتليفون وتروح تأخذه في ميعاد معين، لأنه بـ يتم تجهيزه فريش وحسب رغبتك في الإضافات وغيره. جربوا الرفاعي وعلى ضمانتنا.