شارع 9 اللي معروف بمحلات الأكل الجميلة والكافيهات المبهجة، فرحنا لما شفنا فيه مكتبة تحت Lido, Antie Loulou واللي بقى لها سنين كثيرة بـ تمتعنا بكتبها.

أول ما بـ تدخل المكتبة، بـ تجذبك ألوان كتب الأطفال، وتنوعها الشديد في مكتبة بيتا – Beta في المعادي، عندهم كل أنواع اللعب التعليمية سواء فى كتب التلوين أو بكروت التعليم اللي برضه ملونة وشكلها تحفة، أو بكتب تعليم الكتابة المبسطة.

عجبنا كتاب تعليم الحروف والأرقام للأطفال، كان مبسط جدًا وكبير اسمه Lesson plan Book وكان بـ 80 جنيه، كمان كان فيه مجموعة كتب تلوين متنوعة جدًا، لشخصيات كرتونية جديدة ومختلفة، منها كتاب Angelina Ballerina بـ 50 جنيه. أسعار كتب التلوين عامة بـ تبدأ من 25 جنيه لـ 60 جنيه.

كمان هـ تلاقوا مجموعة متميزة جدًا من كتب تعليم الطبخ، واللي تتميز بأن حجمها كبير جدًا، زي المجلدات بس أقل شوية حوالي 150 صفحة، وفي كل أنواع المطابخ الهندية والشرق الأوسط والأكل الصحي سواء للأطفال أو للكبار، والكتاب الواحد كان بـ 80 جنيه.

كمان فيه قسم خاص بتعلم علوم الإدارة والتسويق والقيادة الفعالة للمؤسسات، عجبنا فيه كتاب اسمه Living the Brand, How to transform every member of your organization into a brand champion، وكان بـ 230 جنيه. لكن أكثر قسم عجبنا قسم كتب فنون الرسم والأنيميشن، برغم أن الفنون دي لازم تمارسها بأيديك إلا أن الكتب في الموضوع ده كانت مفيدة جدًا.

شفنا كتاب كان شكله لذيذ جدًا، اسمه Art projects بـ 90 جنيه، وكان مليان رسومات لأقمشة وألوانها وإزاي نعمل بها مشروعنا الخاص بالأنسجة والألوان وكثير من التفاصيل الثانية. كمان كان فيه كتب متميزة زيPastel painting والـ Drawing الواحد بـ 160 جنيه، وهو يعتبر كدليل للرسم أو كمرجع أكثر من كتاب. ده غير أقسام الروايات العادية سواء للكبار أو مرحلة المراهقة، وكتب التاريخ والإسلام.

مكتبة بيتا متميزة فعلًا مش بس لاهتمامها بعقل الطفل والشخص الناضج واهتماماته، أو لتوفيرها لعب أطفال بجانب الكتب، هي بـ تنمي الثقافة من خلال بناء طفل صغير سوي ومتميز.